zaterdag 10 november 2012

Snelle recepten voor een drukke week

Soms zijn er weken dat ik elke avond weg ben. Ik kom meestal om half 7 thuis van mijn werk en als ik afspraken heb, moet ik na een uur meestal weer weg. Ik wil dan toch goed eten. In de afgelopen jaren heb ik een paar fijne, snelle recepten gevonden, die dan op het menu komen:

Snelle soep
Veel groente in een pan, water erbij tot de groente net onder staat. Neem één soort, dat scheelt tijd bij het snijden. Een bouillonblokje erbij. Koken tot de groente gaar is. Hoe kleiner de stukjes, hoe sneller het gaat. Dan de staafmixer er in zetten. Afmaken met room of kaas, afhankelijk van de groente. Een favoriet van mij is bloemkool met sojaroom en gorgonzola.
Je kunt brood bij de soep nemen of witte bonen meekoken en pureren om een wat voedzamere soep te krijgen.

Snelle salade
Mijn favoriete snelle salade is van witlof, aardappels, augurken, geraspte kaas, gekookt ei en (in de tijd dat het in de tuin staat) heel veel verse bieslook. Als ik deze salade maak, kook in de dag van tevoren de aardappel (in de schil want dat is veel lekkerder) en het ei. Dat kan terwijl ik aan het eten ben of in het weekend voorafgaand aan de drukke week. 
Ik maak een mengsel van yoghurt en mayonaise of sojaroom en mayonaise, peper, zout en bieslook (in de winter dus gedroogd). Daarna snijd ik alle ingrediënten fijn en meng die door de saus. Met de geraspte kaas er overheen heb ik een heerlijke salade.

Snelle roerbak
Deze mie is altijd snel klaar. Ik begin met het koken van water. Daar gaan doperwten uit de diepvries in. Ondertussen snij ik een uitje fijn. Dat bak ik in olie. Daarna haal ik de doperwten met een schuimspaan uit het kokende water en voeg die bij de uitjes. Dan voeg ik een handje cashewnoten toe. Ik zet het vuur onder het water uit en doe chinese mie in de pan. Als ik dat gedaan heb, heb ik nog 4 minuten want dat is de tijd waarin de mie gaar wordt. Ik voeg een boemboe en taugé toe aan de roerbakgroente. Even omroeren om alle smaken goed te mengen. De afgegoten mie gaat bij de groente en dat roer ik nog even door. Als ik het in huis heb, neem ik er wat zoetzuur bij. 

Snelle wrap
Dit is echt een haast-gerecht. Ik leg een wrap in een koekenpan zonder olie en smeer daar tacosaus op. Ik heb het liefst de hete variant. Dan voeg ik wat kidneybonen uit een blikje en geraspte kaas toe. Ik laat de wrap op een laag vuur staan, tot de kaas is gesmolten. Terwijl de kaas smelt en de wrap heet wordt, snijd ik wat blaadjes sla. Er gaat wat sla op de saus, bonen en kaas en dan sla ik de wrap dubbel. Twee van deze wraps zijn voor mij een volledige maaltijd. 

Snelle erwten
Ik ben dol op kikkererwten. Deze schotel is zó gemaakt. Als ik meer tijd heb gaan er nog heel veel andere groenten door dit gerecht en maak ik het klaar in de tahine. Als ik haast heb, wordt het een wat kalere variant, maar nog steeds heel lekker. Ik zet couscous in een laagje water zodat het kan wellen. Intussen bak ik een gesnipperd uitje en wat knoflook. Daar gaan na een tijdje de tomatenstukjes uit blik en de gare bonen bij. Meestal heb ik wat bakjes met gekookte bonen in het vriesvak, nu niet omdat het vol staat met de appelcompote. Ik kruid het met Ras el hanout, een heerlijk geurig kruidenmengsel dat ook wel bekend staat als couscouskruiden en laat het een tijdje pruttelen. Als de couscous geweld is, gaat dit bonenmengsel erbij. 

In de snelle recepten maak ik gebruik van spullen uit blik, als dat nodig is. Wat vooral helpt bij haast zijn drie dingen:
Neem niet teveel verschillende ingrediënten die je moet snijden. Dat kost vaak veel tijd. Alleen bloemkool of alleen een uitjes snijden is dan genoeg.
Snijd de groente fijn, dan wordt het sneller gaar.
Kies voor graanproducten die snel klaar zijn. Zilvervliesrijst of aardappels kosten meer tijd om klaar te maken dan chinese mie of couscous, die alleen maar hoeven te wellen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...