dinsdag 29 januari 2013

Cottagewinter (vervolg)

In mijn vorige blogje over de cottagewinter scheeft ik dat de warme dagen van begin januari mijn groentenopslag niet echt goed had gedaan. Ik moest aan de groenten gaan inmaken. De natuur gaf gelijk antwoord: het begon te vriezen. Dat had weer een heel eigen uitwerking op de groenten.

Bevroren worteltjes zien er vreemd uit: alsof het vocht uit de worteltjes naar buiten vriest. Dat gebeurt in spleetjes overdwars. Het lijkt alsof de wortelen vele ogen hebben. Ik schrok er een beetje van, maar heb toen alle bevroren groenten in de gootsteen gelegd met koud water. De groenten ontdooien prima, dus maakte ik het oud-groninger recept van worteltjes in azijn, suiker, peper, mierikswortel en dille. Het moet nog 6 weken staan, daarna kan ik het proeven.  

Gelukkig waren de wortelen, toen ze ontdooid waren, nog prima te eten. Ik deed ze door een risotto met lekker veel dille. Bevroren bieten kunnen ook gewoon nog gekookt, smaakten me prima, zowel warm als later koud in een salade. De bevroren pastinaken werden een lekkere soep, de peterseliewortel ging in de stamppot, samen met de helft van de knolselderij. En van de andere helft van de knol maakte is een salade. Ik had verwacht dat ik groenten moest weggooien. Gelukkig was het niet nodig. Ze doen het natuurlijk goed als compost, maar ik eet ze liever op.... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...