donderdag 10 januari 2013

Thuiskomen

Als ik mijn huis binnen kom, wil ik echt thuiskomen. Daarom knap ik mijn halletje op. Het is een typisch halletje voor een huis uit de jaren dertig met een mooie tochtdeur. Tot de hoogte van ongeveer 120 cm is er een dikker stuk stucwerk.  In huizen verderop in de straat zit er op dat deel van de muur een mooie tegelwand. Ik weet niet of dat hier ook gezeten heeft. Ik vermoed eigenlijk van niet. Wellicht kom ik er nog eens achter.

Het stucwerk was grijs. Een grauwe, niet zo aangename kleur. Ik heb de muur opnieuw geschilderd met zacht crèmekleurige kalkverf. Het halletje is meteen een stuk lichter en de uitstraling is een stuk warmer. Ik heb meteen de gang maar geschilderd. Het is niet veel werk en de hele gang is mooier geworden. 

Nu staat de volgende stap op het programma: het isoleren van de ruimte. Ik kan daar een paar dingen voor doen. Ik kan een gordijn voor de deur hangen om de kou buiten te houden. Ik kan voor de brievenbus nog een borstel hangen die de tocht tegenhoudt. Er ligt nog geen passende mat op de vloer.  Dat zal ook voor meer warmte zorgen en het ziet er natuurlijk mooier uit. Ik voer dus in het halletje twee wensen uit: het wordt een mooi welkom (wens 52) en ik isoleer waar dat nog kan (wens 44).

Vanavond ben ik begonnen met het gordijn. Ik gebruik stof van gordijnen die ik al had in mijn vorige huis. Daar hingen ze in mijn eetkamer. Ze passen niet meer ik mijn woonkamer, maar ze zijn nog prachtig. Er is dus geen enkele reden om iets nieuws te kopen. Ik heb de haken los gehaald en het gordijnband met een tornmesje van de stof gehaald. Er liggen nu twee lappen klaar om aan elkaar gezet te worden. Dubbele stof houdt meer toch tegen en ik heb genoeg. Ik ga een metalen kabel gebruiken om de lap mee op te hangen. Dat maakt het voor mij makkelijk om de gordijnen op te hangen, zonder dat ik iets moet met ingewikkelde plooien. Ik vind prutsen met stof best leuk, maar ik ben geen geduldige handwerkster. Zo kan het ook.

De laatste stap is dat ik een kapstok laat maken. Daar denk ik nog over na. Het duurt dus nog even voor het klaar is, maar ik kijk uit naar het eindresultaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...