dinsdag 30 april 2013

Cottage in de stad

Cottagen is voor mij een werkwoord, een romantisch werkwoord. 'Ik cottage' is een manier om een aantal dingen te zeggen, zoals:
- Ik kook jam of chutney.
- Ik droog kruiden
- Ik zaai planten voor de moestuin
- Ik bak brood
- Ik maak zeep
- Ik maak groenten in
- Ik werk in mijn (moes)tuin
- Ik maak kaarsen van restjes kaarsvet
- Ik brouw bier

Dat laatste is nog een wensdroom. Ik heb de spullen al in huis, maar ben nog niet aan brouwen toegekomen. De rest doe ik ieder jaar. Het hangt samen met mijn verlangen naar autarkie of iets wat daar dichtbij komt. Dat zal me nooit lukken. Maar zelfvoorzienend zijn, biologisch eten en een kleine ecologische voetafdruk zijn belangrijk voor mij

Een cottage is eigenlijk wat wij een keuterij noemen: een klein boerderijtje met een stuk grond er omheen voor het eigen levensonderhoud. Het leven in een cottage was een hard en onzeker bestaan. Een slechte oogst kon een winter vol honger betekenen. De tuin stond vol met geneeskrachtige kruiden en nuttige bloemen, zoals kamille, goudsbloem en duizendschoon. Pas later kwamen sierplanten zoals stokrozen, lupines en gewone rozen. De keuterboer hield vaak bijen en kippen en had een varken in de schuur dat in november 'op de ladder' ging.

De romantiek van de cottage bestond vooral in de ogen van de romantici met hun terug-naar-de-natuur-idealen. Onder hun invloed en die van de maatschappijhervormers werd de cottagetuin wat die nu is: een weelderige tuin vol bloemen, kruiden, groenten en fruit. En dat is het ook wat het voor mij is: ik ben immers van na de Romantiek.

Ik houd geen bijen of kippen. Daarvoor ben ik te vaak van huis. Maar nu ik in een ander huis woon met een grote tuin, wil ik wel zoveel mogelijk uit mijn tuin halen. Er staan al kruiden: salie, peterselie, oregano, tijm, citroenmelisse en bieslook. De eerste bieslook is al gedroogd. Ik heb al diverse groenten gezaaid en de spinazie en de doperwten steken hun kopjes al boven de grond. Mijn bloementuin wordt niet zo weelderig als een cottagetuin. Het blijft toch een stadstuin.

De laatste tijd maak ik ook mijn eigen yoghurt. Ik zag bij River Cottage hoe je dat aanpakt: melk aan de kook brengen en dan laten afkoelen tot je je vinger er in kunt houden zonder je erg te branden (ik las ergens dat het 40 graden moet zijn) Daarna gaat de warme melk met een deel yoghurt in een thermoskan. Na 24 uur heb je dan nieuwe yoghurt. Ik vind het verrassend, zo eenvoudig en zo lekker!

Er ligt een heel cottageseizoen op me te wachten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...