zaterdag 22 juni 2013

Tacosaus

Het was eigenlijk mijn bedoeling om later dit jaar, als de groenten goedkoper zijn, tacosaus te maken. Ik gebruik de saus op mijn snelle wrap en voor chili. In de potjes die ik in de supermarkt koop, vermoed ik een hoop dingen die ik niet wil eten. Onlangs zag ik in een documentaire over het gebruik van suiker uit mais in alle mogelijke producten. Het zou me niet verbazen als het ook in de tacosaus zat. Het is erg ongezond en ook nog eens onnodig om dat soort ingrediënten te gebruiken. Puur is veel lekkerder.

Tacosaus is makkelijk te maken en als ik het zelf doe, komt er veel meer groente in de saus. Als je de goede kruiden gebruikt en een basis neemt van tomaten, wordt het altijd lekker.Om de tomaten ging het. Ik had ze gekocht en kwam er al snel achter dat ze al behoorlijk rijp waren. Ik had nog veel andere groenten die ook op moesten (over hebzucht gesproken, maar daar kom ik nog wel eens op) dus besloot ik saus te maken.

Ik bakte een uitje in olijfolie met een paar tenen knoflook, kleine stukjes rode en groene paprika en geraspte wortel. Eigenlijk hoort wortel niet in de saus, maar ze waren minder aan het worden. Dus: wortels in de saus.  De tomaten dompelde ik in kokend water, nadat ik de schil ingesneden had. Na een minuutje kon het velletje makkelijk losgetrokken worden. Ik deed er nog een blikje pruimtomaten en een blikje tomatenpuree bij. En dan de kruiden: gemalen komijn, gemalen koriander, pepersnippers, paprikapoeder, tijm en zout. Deksel op de pan, goed heet laten worden, vuur uit en de pan onder de dekens.

Een dag later is de saus prima, Dus steriliseer ik 5 potjes en vul ze met de saus. En dan komt natuurlijk het rekensommetje.
2 paprika's  € 1,40
1 ui € 0,10
knoflook € 0,10
kruiden € 0,10
tomaten vers € 1,50
tomaten in blik € 0,50
tomatenpuree € 0,10
wortel € 0,30
In totaal dus € 4,10 voor 5 potten tacosaus.

Een pot 'fabriekssaus' kost gemiddeld € 1,30, vijf potten dus € 6,50. € 2,40 verschil. Ik gebruik toch wel 20 potten per jaar. Bijna een tientje verschil, maar dan wel voor een veel beter product. Ik denk dat ik later dit jaar de saus nog wel goedkoper kan maken en even lekker en gezond. Zo werkt dat met consuminderen: zuinigheid met stijl (en smaak)

Ik ben van plan om in ieder geval één pot cadeau te geven aan vrienden van mij die niet zo graag (meer) koken. Ze zijn al wat ouder en nemen 's avonds liever een boterham. Ik doe er een pakje wraps bij, zodat ze zelf mijn supersnelle (en nu ook) supergezonde wrap kunnen maken. Ik denk dat ze het heerlijk zullen vinden.

3 opmerkingen:

  1. 1. hoe lang kun je zo'n pot goed houden?
    2. Hoe lang moet de pan "onder de dekens?"
    dank,
    Groet
    Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen update gegeven. Dat had ik wel moeten doen. Ik vermoed dat ik de saus niet heet genoeg in de potten heb gedaan, of dat een aantal potten te oud was om te hergebruiken. Een aantal potten is gaan gisten. Dus ik weet niet hoe lang je het goed kunt houden. Ik zou je vraag stellen op een site waar informatie te vinden is over wecken en inmaken.
    Onder de dekens heeft niet echt een vaste tijd. Voor zover ik weet, doe je de kooktijd keer 3.

    Op het leven!

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...