woensdag 3 juli 2013

Ontdekkingen: knoflookpeper en bladmosterd

Soms doe je van die ontdekkingen, die een verrijking zijn. Zoals dit keer in mijn keuken:

Knoflookpeper.
Vlak bij mijn kantoor was een winkel, die ik voor het gemak maar even een 'uitdragerij' noem. Ze verkochten allerlei partijen die blijkbaar in andere winkels overgebleven waren. Ik vind snuffelen in zulke winkels net zo leuk als kringloopsnuffelen. Dus ging ik er zo nu en dan in mijn lunchpauze of na het werk naar toe. Ik kocht er bijvoorbeeld kaarsen, maar ook een lap stof die ik omzoomde en nu als tafelkleed gebruik.

Soms stond er een kruidenrek in de winkel. Zakjes kaneel, kerrie, paprika en allerlei gedroogde tuinkruiden. Ik heb er kaneelstokjes en muskaatnoten gekocht, en knoflookpeper. En dat was een geweldige keuze. Ik weet niet wat er precies door het mengsel zit, maar het is pittig en scherp en het geeft een heerlijke smaak aan allerlei gerechten:
  • tomaat met cottagecheese en knoflookpeper,
  • omelet met knoflookpeper,
  • courgettesoep of tomatensoep met knoflookpeper,
  • houmous met knoflookpeper,
  • quinoa met groenten en knoflookpeper en paprika.
Het is allemaal even lekker.

De crisis heeft helaas ook deze winkel geraakt. Een paar maanden geleden is hij gesloten. Gelukkig heb ik in mijn hebberigheid een paar zakjes op voorraad gekocht. Volgens mij blijft het heel lang goed dus ik kan even vooruit. In de tussentijd moet ik maar eens op zoek naar een andere winkel die dit verkoopt.

Bladmosterd
De bladmosterd in de polycultuur
In een moestuintijdschrift las ik dit jaar een artikel over polycultuur. In plaats van het vierslagstelsel in de tuin (verdeel je tuin in vier stukken en beplant elk deel met een groep planten. Het volgende jaar schuift alles door en zo voorkom je ziekten), gaan alle zaden in de polycultuur door elkaar. Er stond een lijstje bij van de planten die zoals in zo'n cultuur kunnen worden gezaaid.

Het sprak me wel aan, zo'n weelderige alles-door-elkaar-tuin. Ik had nog wel wat zaden van eerdere jaren, die over de 'zaaibaarheidsdatum' waren. Die heb ik op het polycultuurveldje gezaaid. Alles door elkaar, behalve de stengelui. Ik was bang dat ik de jonge uitjes voor gras zou aanzien en ze zou wieden. Dus, in mijn twee vierkante meter heerlijk rommelige polycultuur staan tussen de venkels, bietjes, kamille en postelein twee keurige rijtjes stengelui.

In de plantenlijst in het artikel kwam ook bladmosterd voor. Ik kende dat niet en dat maakte me nieuwsgierig. Dus heb ik het besteld en gezaaid. Het werd een van mijn leukste ontdekkingen sinds ik moestuinier. Het blad is heerlijk pittig van smaak, het groeit hard en als je het afknipt groeit het zo snel weer aan dat je er dagelijks van kunt eten. Na verloop van tijd wordt het blad wel wat taaier. Ik denk dat het dan tijd is om opnieuw te zaaien en dan rustig weer een heel aantal weken te genieten van de opbrengst. Echt een aanrader!

2 opmerkingen:

  1. Ik ken het mosterdblad ook niet, maar klinkt goed! De groeiwijze (polycultuur) spreekt me ook wel aan. Veel succes met je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, ik laat nog wel weten of het een beetje lukt met de polycultuur

    ophetleven!

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...