woensdag 25 juni 2014

Wat kost het eigenlijk? Avondeten

In mijn zoektocht naar het goede leven wil ik ook inzicht hebben in wat ik uitgeef, zeker nu mijn droom van financiële onafhankelijkheid zo in de spotlights is gekomen. En die onafhankelijkheid bereik ik toch sneller als ik weet wat ik uitgeef en wat de kosten zijn van wat ik doe.

Ik heb eens gekeken naar mijn avondeten. Daarbij hield ik zelf de grens aan van mijn verantwoordelijkheid voor de natuur. Ik koop regelmatig ecospullen. Daarom lijken sommige bedragen misschien wat hoog. Het kan ongetwijfeld goedkoper, maar dat wil ik liever niet. Ik heb niet altijd tijd en gelegenheid om naar de ecowinkel te gaan, dus niet alles is verantwoord. Het is een streven, geen wet...


Thaise groenten-kokossoep

1 liter water
€ 0,05
1/3 blikje kokosmelk (fair trade)
€ 0,65
Taugé
€ 1,20
Courgette
€ 0,35
Champignons (eco)
€ 0,80
Currypasta
€ 0,05
Gember (vers)
€ 0,05
Citroengras uit een potje
€ 0,05
Bouillonblokje
€ 0,15
Totaal
€ 3,35

Als ik gasten krijg die van scherp eten houden, kan dit prima. Ik zou er naanbrood bij doen met een salsa van tomaat, ui en koriander. Nu was heel veel scherpe soep meer dan genoeg op een warme, luie zomeravond.


Auberginecurry

Het bewaren van kokosmelk is altijd lastig. Daarom eet ik vaak de eerste keer een curry en de tweede keer een soep. Als je andere ingredienten en iets andere kruiden gebruikt, kan het best na elkaar.


1 Aubergine
€ 0,60
2/3 blikje kokosmelk (fair trade)
€ 1,30
Eeuwige moes uit de tuin
€ 0,00
1 ui
€ 0,15
Rijst
€ 0,15
Currypasta
€ 0,05
Citroengras uit een potje
€ 0,05
Teen knoflook
€ 0,05
Totaal
€ 2,35


Pasta met doperwten

Ik eet altijd weinig pasta in verhouding tot de groente. Dol ben ik op doperwten, ik kan er niet genoeg van eten. De combinatie met gedroogde tomaten en kaas is heerlijk zomers. De olie die ik gebruik om de ui in te bakken, haal ik uit het potje van de tomaten, zodat de smaak echt heel goed doordringt.

Volkoren pasta
€ 0,15
Doperwten
€ 0,75
Gedroogde tomaten
€ 0,40
Rucola uit de tuin
€ 0,00
Scheutje sojaroom
€ 0,20
Ui
€ 0,15
Oregano en tijm uit de tuin
€ 0,00
Zonnebloempitten
€ 0,20
Geraspte kaas
€ 0,50
Totaal
€ 2,35


Van de rest van de doperwten maak ik soep. Gewoon water met een bouillonblokje, doperwten, een ui en wat mierikswortel uit een potje. Als de groente gaar is, gaat de staafmixer er in. Eventueel een klein scheutje sojaroom als het niet dik genoeg is. Prima lunch!


Salade met zwarte bonen en tomatensalsa
Dit is een heerlijke maaltijdsalade. Ik ben dol op zwarte bonen omdat ze lekker stevig zijn en de smaak van koriander is één van mijn favorieten. Ik koop de koriander bij de supermarkt, maar heb nu ook zaadjes gekocht om zelf te gaan kweken. Het is me nog niet eerder gelukt, dus we moeten even afwachten wat het dit jaar zal worden met de koriander.

Zwarte bonen
€ 0,50
Tomaten
€ 0,20
Sla
€ 0,50
Koriander
€ 0,50
Cottage cheese
€ 0,30
Bieslook uit de tuin
€ 0,00
Scheutje tabasco, zout, peper
€ 0,05
Totaal
€ 2,05




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...