maandag 12 januari 2015

Bonen met tomaat op de Coox (wens 4)

Vorig jaar kocht ik mijn Coox: een kooktoestel dat er om bekend staat dat het makkelijk kookt en weinig brandstof nodig heeft. Het is gemaakt voor ontwikkelingslanden om te zorgen dat de huizen niet vol rook staan van het open vuur en er minder verbruik van brandhout. Als ik er een voor mezelf koop, wordt er ook een uitgedeeld in een ontwikkelingsland. Het is een vaag aanbod, dat moet ik eerlijk zeggen. Het is niet duidelijk waar de tweede Coox terecht is gekomen. Ik vertrouw er maar op.

Trage start
De eerste keer dat ik probeerde de Coox aan de praat te krijgen, ging het niet goed. Op de een of andere manier wilde het hout niet branden. Ik wilde proberen met takjes en twijgjes het vuur aan de praat te krijgen en dat lukte niet. Een mailtje naar de leverancier bracht me het advies om aanmaakblokjes te gebruiken. Ik ben daar niet voor omdat het giftig is. Maar beggars can't be choosers, dus probeerde ik het met een aanmaakblokje. En dat mislukte opnieuw.

Nieuwe ronde
Vandaag nam ik me voor om een uur lang te proberen om de Coox aan de praat te krijgen. Een doel, zoals Scott en Helen het zich zouden stellen. Dus: niet opgeven als het niet meteen lukte. Op de een of andere manier werkte het dit keer wel. Ik begon met kranten, om het aanmaakblokje te voorkomen. Dat ging opnieuw mis. Dus: aanmaakblokjes. Ik nam een grote gedroogde dennenappel, dunne takken en een paar kleine houtjes die normaal gebruikt worden voor het aanmaken van grotere vuren. Tot mijn verrassing sloeg het vuur deze keer aan!

Het werkt!
Eerst nam ik rijst in een klein laagje water. Dat was in no time heet.



De pan ging in de hooimadam en de bonen (die ik gisteravond in het water had gezet) konden op het vuur. Dit water kookte ook verrassend snel.





 Ik moest vanaf dat moment bij de bonen blijven, omdat de pan soms overkookte. Dat hoort bij de beginnende Cooxcook denk ik: het vuur is niet helemaal te beheersen. Na een tijdje was de geur van bonen goed te ruiken: de bonen waren bijna gaar. In de volgende pan zaten stukken tomaat, kruiden en wat water. Ook dat kwam aan de kook en werd prima gaar. Zo kon ik mijn chili maken zonder mijn gasstel te gebruiken.

En nog dit.....
Ik gebruikte een paar stukken van een aanmaakblok, een dennenappel, drie aanmaakhoutjes en voor de rest takken en stukken schors die ik tijdens mijn wandelingen heb gevonden. Ik ben verrast over de effectiviteit van de Coox en als-ie goed brandt is er bijna geen rook.


Je moet niet koken zonder deksel, want er vliegen nog wel wat van die kleine witte snippertjes rond, die je niet je eten wilt hebben. De bodems van de pannen worden zwart van het vuur. Het is er wel af te wassen, maar ik denk er toch over om een paar pannen te kopen bij de kringloopwinkel die ik speciaal voor de Coox ga gebruiken.

Het komend jaar zal ik steeds takken meenemen als ik wandel en dennenappels verzamelen. Naast de tuinkast, die ik van plan ben te maken, komt een houtopslag in drie vakken: dit jaar, vorig jaar en twee jaar geleden verzameld. Het oudste hout gebruik ik voor koken, het hout van vorig jaar droogt nog en het vak van dit jaar zal langzaam gevuld raken met nieuw hout dat twee jaar kan drogen.
Ik wil zeker nog een oplossing vinden voor de aanmaakblokjes. Daarvoor ga ik de volgende keer stro proberen en heel dunne twijgjes hout. Wie weet lukt het dan wel.

Wordt vervolgd.....



3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk apparaat. Ik kende het niet. Ga er ook eens naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @StapStories: Een Coox kost tegen de € 100,00. Het lijkt me een tamelijk duurzaam ding en als ik kook op hout dat ik verzamel tijdens mijn wandelingen, krijg ik de kosten er vast een keer uit ;-) Overigens reken ik maar dat ik € 50,00 heb geschonken aan een ander, dus moet ik eigenlijk 50,00 terug verdienen. Het is toch weer een stapje dichter bij een soort van zelfvoorziening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Ik bouwde van bakstenen een rocket stove. En had net als jij problemen met aanmaken. Nu staat hij ongebruikt. Misschien dit voorjaar nog eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...