maandag 9 oktober 2017

Bonen


De herfst staat voor de deur. De regen spettert tegen het raam terwijl ik dit schrijf. Weer een tuinjaar achter de rug. Ieder jaar begin ik hoopvol aan een nieuw seizoen. Ik zaai voor mezelf en voor de vogels. En dan is er altijd dat moment in het jaar waarop de oogst tegenvalt. Het kweken van pompoen of courgette lukt me al jaren niet, terwijl iedereen het heel makkelijk lijkt te vinden. Frustrerend vind ik het. De groentetuin lijkt een verloren zaak en ik heb de neiging al het werk de rug toe te keren. En dan verrast de tuin me met een mooie oogst. Geen pompoenen of courgettes, maar toch oogst.

Afgelopen jaar was er ook een moment van moedeloosheid. Geen enkele courgette werd groot genoeg en een aantal planten ging dood. Ik had ook niet echt genoeg tijd voor de tuin dit jaar. En toch, in juli en augustus kon ik bijna iedere dag iets uit de tuin eten. Tot mijn verrassing waren er zo nu en dan nog wat boontjes en een verdwaalde tomaat. Het best bruikbare recept met deze oogst is wat ik 'tuinpasta' noem.

Ik kook bouillon, doe er volkorenpasta in als het water kookt en voeg de bonen uit de tuin toe. Het is vak een combinatie van drie soorten bonen: snijbonen (ben ik dol op en er komen steeds weer nieuwe!) sperziebonen en een oud ras stambonen. Het zijn de bonen met de rode vlekjes, die overigens verdwijnen als je ze kookt.  

Als water opnieuw kookt, doe ik het gas uit onder de pasta met bonen en laat het tien minuten staan. Daarna giet ik de bouillon in een kan omdat ik die nog kan hergebruiken. Ik giet een klein scheutje knoflookolie bij de pasta en bonen en doe het gas weer aan. Er gaat wat geraspte kaas over dat ik laat smelten. Tegelijkertijd rooster ik wat zonnebloempitten in een droge koekenpan, die vervolgens over de pasta gaan. Ik vind geroosterde zonnebloempitten eigenlijk lekkerder dan pijnboompitten. 

De salade is meestal een paar blaadjes, wat bieslook en een tomaat, alles uit de groentetuin. De tomaten heb ik laten rijpen in de vensterbank, overigens. Ik heb er geen dressing over gedaan. De tomaat was heel sappig, genoeg voor een goede smaak.



En dit was het resultaat!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...