donderdag 12 oktober 2017

Herfstfavorieten - de vijf dingen voor mijn heerlijke herfst


De twee weken van regen en het terugkeren van de koude dagen hebben het duidelijk gemaakt: de herfst is begonnen. De lucht prikt 's morgens weer op mijn wangen als ik naar buiten kom. De natuur verkleurt en maakt zich op voor de winter. De laatste druiven moeten geplukt en hier en daar moet er gesnoeid worden.

Ik vind de overgang van de zomer naar de herfst niet eenvoudig. Het donker, de kou, de regen en het einde van het zo even naar buiten lopen en avondjes in de tuin. Ik verwen mezelf iedere oktober met wat ik maar voor het gemak warme cadeautjes noem: kaarsen, parfum, bodylotions en douchegels. Dat soort dingen. De herfst heeft natuurlijk ook veel mooie kanten. Dit zijn mijn favoriete vijf dingen voor de heerlijke herfst.

De stad is weer in beeld.
Zoals ik al eerder schreef, ga ik meer binnen leven en breng ik meer tijd door in de stad, in café's, restaurants, bibliotheken, bioscoop en theater. Het seizoen is weer begonnen. Ik ben bij twee opera's in de bioscoop geweest, lunchte met vriendinnen en bracht mijn eerste uren weer in de boekwinkel door. Er zijn prachtige boeken verschenen en ik kocht mijn eerste kerstcadeau. Daar vertel ik later nog wel over.

Huiselijkheid
De kaarsen gaan weer aan, de warme dekentjes en omslagdoeken komen weer tevoorschijn. Ik heb nog heel wat oude kaarsen waar ik nieuwe van kan maken. Dat is een heerlijk, meditatief werkje voor een rustige avond: LP op mijn platenspeler, kaarsjes op de schoorsteenmantel en een pruttelend pannetje op mijn petroleumstel. Een heerlijk warm binnenklusje.

Kleuren
Als ik vanuit mijn bed naar buiten kijk, zie ik de bladeren van de boom voor mijn huis verkleuren. Veel blad is nog groen, maar ik zie redelijk wat geel en langzaam komt er meer bruin bij. Over een paar weken liggen de bladeren in mijn voortuin en op de stoep en begint het grote vegen. Ik verzamel de bladeren en gooi ze op mijn borders in de achtertuin. Een goed winterdek en een basis voor compost. Binnenkort zal ik de bladeren alleen in het weekend zien. Op doordeweekse dagen ben ik voor het donker al weg.

Onderweg naar mijn werk verwacht ik weer de prachtige poederige herfstluchten of de totaal heldere ochtenden met de lage zon, die je bijna het zicht ontneemt, maar prachtig is. De mist die boven de akkers hangt en de reeën die daar tussen staan te grazen.

Herfst-eten
Pompoen, tamme kastanjes, paddestoelen en spruitjes zijn voor mij verbonden met de herfst. Volgens mijn zijn alleen de kastanjes hierbij nog aan het jaargetijde gebonden. De andere twee kun je bijna het hele jaar krijgen, maar ik vind ze echt passen bij de herfst.

Spruitjes en kastanjes zijn een heerlijke combinatie. De herfst is de enige tijd in het jaar dat ik een bakje met gerookte spekjes koop; voor mijn spruitjes-kastanjestoofpotje. Heerlijk met een puree van aardappel en knolselderij of aardappel en pastinaak. De pompoen gaat in schijfjes in de oven met rode ui en kastanjeschampignons. Ik giet er een dressing overheen van olijfolie, balsamicoazijn, zout, peper en tijm en laat de schijfjes gaar worden. Zo nu en dan even wat schudden, zodat alle stukjes goed gaar worden. Ik kijk echt uit naar dit gerecht.

In het tijdschrift van A.H. stond een recept voor pompoenchutney en voor goulash op basis van paddestoelen. Die recepten ga ik binnenkort uitproberen. De chutney is, mooi verpakt een goed kerstcadeau en een lekkere stevige stoofpot is een mooie afsluiting van een koude herfstdag.

Grote chrysanten
Voor mij het teken van de volle rijkdom van de herfst: grote donkerrode of oranje chrysanten. In de bloemenwinkel krijg je er vaak een paar takken met bladeren bij. Dat staat echt prachtig in mijn vensterbank. Ik kijk er elk jaar naar uit om mijn huis herfstig te laten worden met die grote, volle bollen van kleur. En dat de bloem populair is in Japan, helpt alleen maar mee.

Genoeg dus om te genieten de komende maanden. Waar geniet jij het meest van in de herfst?





2 opmerkingen:

  1. Echt herfst is in het vroege donker terugkomen van het hond uitlaten. En dan bij de warme kachel ontbijten bij kaarslicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...